Muka
Dat het automerk Muka relatief onbekend is, komt vooral doordat er weinig exemplaren zijn gebouwd. De fabriek in Lexmond bouwde in iets meer dan honderd jaar tijd ongeveer evenveel auto's als een autofabriek zoals Volkswagen tegenwoordig in één dag bouwt. Maar Muka heeft ook nauwelijks reclame voor zichzelf gemaakt zoals een hedendaags bedrijf dient te doen, en vertrouwde grotendeels op mond-tot-mondreclame. Men bouwde exclusieve auto's, en had handwerk, traditie en kwaliteit hoog in het vaandel staan.
Ik ben vanaf mijn vroegste jeugd gefascineerd door auto's. Er is wel gezegd dat "brm" mijn eerste woordje was, en in mijn fotoalbum zit een foto waarop ik een paar jaar oud ben en de krant doorblader, met het onderschrift: "Staat er een 'brm' in?" Ik ben vooral gefascineerd door de auto's die Muka bouwde en de geschiedenis van het merk. Toen ik klein was schreef ik al verhalen over de fabriek en tekende ik de automodellen zo goed als ik kon na.
Muka Ventoux prototype. Deze tekening heb ik gemaakt toen ik twaalf was, de enige van alle tekeningen die ik ooit inkleurde.
Muka werd opgericht in 1901 als opvolger van de gereedschappenfabriek Tireveld, die op zijn beurt sinds 1853 de opvolger was van de in 1829 begonnen meubelmakerij Tomas' Houten Meubelen. De zoon van Tomas, Krelis Tireveld, ging eind negentiende eeuw naar Frankrijk en bouwde op basis van een daar gekochte Panhard et Levassor een eigen auto. Vanaf 1901 bouwde hij de eerste Muka, het type 3600. Tot de tweede wereldoorlog bouwde Muka in totaal enkele duizenden auto's, die opvielen doordat ze technisch innovatief waren en aantrekkelijk om te zien. Krelis' zoon Karel en met name diens zoon Henk waren goede bedrijfsleiders maar ook kundige ontwerpers.
Na de tweede wereldoorlog ging Muka voort als bouwer van handgemaakte auto's. Men wilde zoveel mogelijk in eigen hand houden, zoals ook voor de oorlog, en ontwierp en bouwde zelf de motor, het onderstel en het koetswerk van alle modellen. In de loop van de jaren slonk de markt voor dergelijke dure, op maat gemaakte auto's, en vanaf de jaren tachtig kreeg de Nederlandse autofabriek het moeilijk. Uiteindelijk zag Muka zich in 2007 genoodzaakt om de fabriekspoorten definitief te sluiten.
Ik verzamel al heel lang alle informatie over Muka die ik vinden kan. Ik heb tekeningen gemaakt van de meeste modellen die Muka heeft gebouwd. Mocht je nog persoonlijke herinneringen aan Muka hebben of foto's van Muka's, dan stel ik het op prijs als je die mij wilt mailen. Ik hoop ooit een overzicht te kunnen samenstellen van alle nog overgebleven chassisnummers. Je vindt hier een beschrijving van de geschiedenis van Muka.
Plattegrond van de hoofdvestiging van Muka Automobielen in Lexmond, omstreeks 1998. Klik op de kaart voor een grote versie.
Behalve in Muka ben ik ook geïnteresseerd in enkele andere automerken, zoals blijkt uit de links hieronder. Sommige foto's staan niet op deze website, maar in Google Photos. Dat is aangegeven met een .
Muka
Foto's
| Louwman Museum in Den Haag, november 2022 |
| Louwman Museum in Den Haag, januari 2020 (100 jaar Alvis) |
| Daf-museum in Eindhoven, september 2019 |
| Louwman Museum in Den Haag, januari 2019 |
| Schlumpf Collection in Mulhouse, oktober 2018 |
| Louwman Museum in Den Haag, januari 2018 |
| Louwman Museum in Den Haag, februari 2017 |
| Classic Park in Boxtel, november 2016 |
| Automuseum in Schagen, oktober 2016 |
| Morgan-fabriek in Malvern Link, augustus 2016 |
| Louwman Museum in Den Haag, juni 2016 |
| Louwman Museum in Den Haag, januari 2015 |
| Classic Park in Boxtel, november 2014 |
| Musée Automobile de Reims-Champagne in Reims, augustus 2014 |
| Auto und Uhrenwelt in Schramberg, augustus 2014 |
| Autosammlung Steim in Schramberg, augustus 2014 |
| Schlumpf Collection in Mulhouse, augustus 2013 |
| Musée des 24 Heures in Le Mans, augustus 2013 |
| Louwman Museum in Den Haag, mei 2013 (Alfa Romeo stijliconen) |
| National Motor Museum in Beaulieu, april 2013 |
| Louwman Museum in Den Haag, januari 2013 |
| Autoworld Brussel, augustus 2012 |
| Museo dell'Automobile di Torino, augustus 2011 |
| het Lingotto-gebouw (voormalige Fiat-fabriek) in Turijn, augustus 2011 |
| Louwman Museum in Den Haag, oktober 2010 |
| Schlumpf Collection in Mulhouse, augustus 2010 |
Overige
naar het begin van de bladzijde