bladzijde 2 | (ga naar auto's bladzijde 1 of ga naar auto's bladzijde 3) |
Vóór de tweede wereldoorlog heette de firma Jaguar nog Swallow Sidecar, SS dus, maar de naam Jaguar werd soms wel gebruikt voor type-aanduidingen. Ik vind vooral de relatief lage voorruit van deze auto erg mooi. Dat geeft de auto een bescheiden maar tegelijk, doordat het motorcompartiment en de wielen relatief groot lijken, een bruut uiterlijk. Deze foto heb ik gestolen van Classicar Images, een Nederlandse site waaraan meerdere garages deelnemen.
Jaguar behoorde tot de weinige autofabrieken die ook na de tweede wereldoorlog nog stijlvolle auto's bouwden. Let vooral op de achterkant, de achterste zijruit en het achterspatbord.
Alles aan deze auto is prachtig rond weergegeven. Let op de zijruit in de vorm van een druppel. Ook de cabrioletversie vind ik erg mooi. Deze foto komt van Hyman Ltd.
Let vooral op de lijn van de achterkant van de achterdeur, ongeveer in de vorm van een 3. Deze foto heb ik gestolen van veilinghuis Bonhams.
Een auto als een slagschip. Erg mooi vind ik hoe de lijn van de auto, van de zijkant gezien, vanaf de motorkap langzaam stijgt en dan na de zijruiten subtiel weer daalt over de kofferbak. Maar het kon wel eens lastig zijn om parkeerruimte in de stad te vinden. Een auto als deze zou je eigenlijk alleen moeten gebruiken op het terrein van je paleis. Daarbuiten stap je over in een eend (zie verderop).
Een zeer beroemde auto, die soms ook tegenwoordig nog op de weg te zien is. In Amerika heet de E-type de XKE. De coupé-versie van dit model (met een derde deur achterin) is ook bijzonder mooi. De Jaguar E-type werd tot in 1974 gebouwd. Ik denk dat er na die tijd geen echt mooie auto's meer zijn gemaakt. Deze foto komt van ACCLC.
Voisin was een fabrikant van vliegtuigen nabij Parijs, die tussen de beide wereldoorlogen auto's bouwde, fameus om het schuifkleppensysteem (de in- en uitlaatkleppen van de cilinders gaan bij vrijwel alle motoren op en neer, maar bij een schuivenmotor bewegen ze heen en weer langs de cilinderwand, wat een veel stillere maar ook meer onderhoudsgevoelige motor oplevert). Mooi veel ruimte voor het voorwiel. En het lijkt een Weymann-carrosserie (in het gedeelte tussen het motorcompartiment en de voordeur zijn vouwen zichtbaar). Ik heb deze foto (helaas niet al te scherp) gestolen van Galleria Style & Auto.
Dan val je op, als je hierin naar de C1000 rijdt. Wat een auto. Zo te zien groot genoeg voor vier inzittenden. Ook deze foto is genomen op het terrein van het Pebble Beach concours. Let op de ronde lijn onder de deur. Wat zal ik er verder nog over zeggen? Patserigheid in de jaren twintig en dertig had meer stijl dan tegenwoordig. Is dat zo?
Over opvallen gesproken. Prachtig onconventioneel, dit ontwerp. Op de achtergrond lijkt een vliegtuig in een hangar te staan, vast en zeker een Voisin vliegtuig. Let op het schuifdak van de auto. Ik denk dat het woord Aerosport een carrosseriestijl aanduidt, en niet de naam is van een carrosseriebouwer.
Na de eerste wereldoorlog noemde directeur Romeo de autofabriek ALFA naar zichzelf. Sindsdien wordt de fabriek nabij Milaan Alfa Romeo genoemd. Let bij deze grote, stijlvolle sportauto met name op de drie spijlen die horizontaal langs het achterwiel lopen. Superleggera is de naam voor het systeem van ultralichte koetswerken dat door de Italiaanse koetswerkbouwer Touring is ontwikkeld. Ik heb deze foto gestolen van E. Thiesen.
Een fraaie coupé, mooie achterkant en een erg mooie kleur. Zo te zien zijn de zijruiten schuifraampjes. Deze foto komt van de Blackhawk Collection. Ook van deze auto is Touring de carrosseriebouwer.
Een opvallend mooi en sober ontwerp. Dit moet één van de eerste naoorlogse modellen zijn. Alfa Romeo was sinds 1933 in handen van de Italiaanse regering, en had na de oorlog lange tijd nodig om de fabricage te hervatten. De type-aanduiding is vrijwel hetzelfde als van het negen jaar oudere model hierboven. Misschien is de carrosserie het enige verschil. Deze foto komt van Classicar Images.
Ook hier weer dezelfde type-aanduiding. De mooie, ronde vormgeving doet me een beetje denken aan de Jaguar XK 120 (die was eveneens uit 1949). Deze foto komt van Symbolic Motors, autoverkopers in San Diego, Verenigde Staten.
Lotus is opgericht na de tweede wereldoorlog door de Brit Colin Chapman. Het merk is beroemd om het lage gewicht van de auto's. Een Lotus heeft veelal een minder grote motor en minder vermogen dan de concurrentie, maar vanwege het lage gewicht een zeker zo hoge topsnelheid. Een beroemde uitspraak van Chapman is: "Vereenvoudig, en voeg dan lichtheid toe." Deze foto komt van Hyman Ltd, die schreven dat deze auto is ontworpen door een accountant.
Citroën is een beroemde autofabrikant, gevestigd in Parijs. Citroën is toonaangevend geweest in de geschiedenis van de auto, met talloze innovaties. Ik weet niet of dit, strikt genomen, de auto is die 'Klaverblaadje' wordt genoemd (vanwege de positionering van de ene passagiersplaats midden achter de twee voorste inzittenden, in een driehoekige vorm dus). Het lijkt van niet. Maar wat een schatje van een auto! In zo'n auto rijden de heren Dupont en Dupond (Jansen en Janssen in de serie Kuifje) voordat ze overstappen op een Citroën 2 CV. Deze foto komt van ACCLC.
De eend (die in het Frans schijnbaar wel 'paraplu op wielen' genoemd wordt). Eén van de weinige auto's die in verwaarloosde staat zeker zo overtuigend is als blinkend nieuw. Ik vind de 2 CV niet bijzonder mooi, maar wel fascinerend. Het idee om met zo goedkoop en zo simpel mogelijke middelen een auto te bouwen vind ik bewonderenswaardig. Dit is een ouder exemplaar, met een geribbelde motorkap, een knipperlicht op de plek van het latere derde zijruitje en naar achteren openende voordeuren.
Aston Martin is een Britse autofabriek die tot de jaren zestig mooie auto's bouwde, maar daarna meer pocherige modellen. Deze heeft een prachtig bolle achterkant. Geen poespas, geen tierlantijnen. What you see is what you see. Deze foto komt van Classicar Images.
Voor extra snelheid, verminder het aantal kilo's. Zelfs een neerdraaibare zijruit is overbodige luxe die kan worden weggelaten. Zagato is de naam van de (Italiaanse) carrosseriebouwer, die vele snelle, slanke, lage auto's ontwierp.
Minerva was de firma van een naar Antwerpen geëmigreerde Nederlander, Sylvain de Jong, die auto's bouwde van de eeuwwisseling tot de tweede wereldoorlog. Evenals Voisin gebruikte ook Minerva motoren met schuifkleppen. De foto is helaas niet al te scherp. Faux Convertible geeft aan dat de auto een niet neerklapbaar dak heeft, dat er desondanks uitziet als een cabriolet. Hibbard & Darrin is de naam van de carrosseriebouwer.
Prachtig, dat die deuren zo achterover hangen. Minerva vergaarde enige roem doordat de auto's in luxe niet of nauwelijks onderdeden voor Rolls-Royce, maar wel in de nieuwprijs. Rollston is de naam van de carrosseriebouwer. Deze foto komt van de Blackhawk Collection.
Jensen ontstond in de jaren dertig, onder leiding van de broers Jensen. De fabriek was gevestigd in de omgeving van Birmingham, en bouwde auto's tot in 1976. Ik vind de hoek tussen de achterste zijruit en de achterruit, waar het kleine knipperlicht zit, erg mooi.
Doordat de koplampen van dit model in een V-vorm staan, lijkt het van voren gezien of de auto fronst.
Hotchkiss was opgericht nabij Parijs door een naar Frankrijk geëmigreerde Amerikaan, en was aanvankelijk een wapenfabriek (zoals wel meer autofabrieken, bijvoorbeeld Citroën en Alfa Romeo). Let op de houten spaken, de knijpbal van de claxon naast de voorstoel, de olielampjes naast het dashboard, de benzinetank achter de stoelen en het koffertje dat er schuin onder hangt. Wat een details. Heerlijk! VanVooren is de naam van de carrosseriebouwer. Ik heb deze foto gestolen van Dragone Classic Motorcars, autoverkopers.
Daimler was de naam van de door Gottlieb Daimler in Duitsland opgerichte firma (één van de eerste autofabrieken ter wereld) en van de in Engeland gebouwde licenties van die auto's. Na 1908 werden in Duitsland geen auto's meer gebouwd onder de naam Daimler (de naam werd gewijzigd in Mercedes), maar het Britse merk bleef auto's bouwen, in Coventry. Let op de lantaarntjes aan de zijkant, de spijl in de voorruit en de beschermende doek om de reserveband. Helaas is op deze foto het handelsmerk van Daimler niet goed te zien, de geribbelde bovenkant van de radiateur.
Bentley was een Britse firma die in 1919 werd opgericht door W.O. Bentley. De fabriek was onafhankelijk tot de verkoop aan Rolls-Royce in 1931. Aanvankelijk hadden Bentley's ondanks hun gewicht veel succes in autoraces (Ettore Bugatti noemde de auto's "de snelste vrachtwagens ter wereld"), maar later werden luxe auto's gebouwd, gelijk aan Rolls-Royce's maar zonder het engeltje op de motorkap. Thrupp and Maberly is de naam van de carrosseriebouwer. Ik heb deze foto gestolen van Charles Crail Automobiles, autoverkopers in Californië. De vraagprijs voor deze auto was 700.000 dollar.
Wat een prachtige, sjieke auto. Let op de gevleugelde hoofdletter B voorop de neus, de Britse vlag daaronder, en de subtiele rode streep over de gehele lengte van de auto. Park Ward is de naam van de carrosseriebouwer. Deze foto komt van The Real Car, verkopers van oude Rolls-Royce's en Bentley's.
Toen een dealer van Morris in Oxford aangepaste Morris auto's ging verkopen, werd dit merk MG genoemd, een afkorting van Morris Garages. De fabriek werd gesloten in de jaren zeventig. Schijnbaar namen veel Amerikaanse soldaten na de tweede wereldoorlog een exemplaar mee naar huis. Let op de kleine Britse vlag op de zijkant, vlak onder de ruit.
Hispano-Suiza was een (de naam zegt het al) Spaans-Zwitserse firma die luxueuze automobielen bouwde van de eeuwwisseling tot de tweede wereldoorlog. De basis van de firma was in Barcelona, en de belangrijkste ontwerper was een Zwitser, Marc Birkigt. Veel van de auto's werden gebouwd in Parijs, Frankrijk. Ik neem aan dat dat woord 'Tulipwood' aangeeft dat de carrosserie van deze auto is uitgerust met plankjes van hout (net zoals bij die Lagonda Rapide uit 1939 op pagina 1, die erg op deze Hispano-Suiza lijkt). Er lijkt plaats voor vier inzittenden, maar de passagiers hebben geen eigen deur. En alle bagage moet misschien op dat rekje achterop. Ik zou het ervoor over hebben.
Een erg grote (let op de hoofden van de inzittenden) en toch sierlijke auto. Ik begreep dat de ooievaar die het merk als embleem voerde (voorop de neus balanceert een ooievaar op de puntjes van de vleugels), als een teken van Frans revanchisme kan worden opgevat.
terug naar bladzijde 1 van auto's