home

colofon
Colofon

English (Engels)Brugge 2009

In oktober gaan Laura en ik een kleine week naar Brugge, van vrijdag tot en met woensdag. Op de heenreis is het druk. We rijden om twintig over twee thuis weg en rijden om kwart over vijf Brugge binnen. Veel files, en ook wel wat ongelukken. We vinden het meteen, dankzij Laura's kaart en beschrijving. Het adres is middenin de stad. Onze huisbaas is vriendelijk en wijst ons naar de zolderkamer, die we hebben gehuurd. Er is ook een balkon, al is het daar wel wat te koud voor.

Laura op onze kamer

Laura op onze kamer in Brugge. Zicht vanaf het bed. Klik op de foto's voor vergrotingen.

Het leek ons een goed idee om in Brugge culinair te genieten. Thuis hebben we alvast voor drie van de vijf avonden restaurants gereserveerd. Voor vanavond hebben we om zeven uur gereserveerd bij Sans Cravate. We lopen erheen en zijn er een kwartier te vroeg. Het is nog dicht. We zitten even op een pleintje te wachten en zijn stipt zeven uur weer terug. Een ander stel is ons voor.
     Ze hebben twee menu's, genoemd naar hun kinderen, het grote menu Arthur en het kleinere menu Oscar. We drinken een sekt als aperitief, en eten daarna het vijf-gangen-menu Arthur. Ik heb rog vooraf, en Laura makreel en krab. Daarna eten we allebei tarbot en varken. Als dessert eet ik kazen met vijgencrème, dadelpuree en brood met abrikozenchutney, en Laura zoete hapjes met rijstpap met een gouden lepeltje (het lepeltje is een soort dun wafeltje, bestrooid met goudpoeder). We drinken er een erg lekkere witte wijn bij. Tegen middernacht zijn we weer thuis. Het is een heerlijk bed, met een heel groot dekbed.

uitzicht vanaf ons balkon

Uitzicht vanaf ons balkon.

Op zaterdag slenteren we door een motregenachtig Brugge. Mooie straten. Ook door winkelstraten, sommige met veel souvenirs en chocola. Ik drink een Brugse Zotte om een uur of twaalf. We lunchen met hamomelet. Op zoek naar een toilet komen we terecht in een raar congrescentrum. Er oefent een bandje of zo, en er is een miniatuur treinbaan. Om een uur of vier nemen we een rondvaart in een open boot. Daarna drinken we een Straffe Hendrik en een Brugs Wit Tarwebier, en vervolgens elk een Brugse Zotte. 's Avonds eten we alweer in een sjiek restaurant, Le Duc Bourgogne, deze keer kreeft en lam. We zitten aan een tafeltje in een tweepersoons uitbouw boven het water.
     Laura had fietsen gereserveerd op zondag. We fietsen om een uur of elf weg, door de Zwinstreek via Damme naar Sluis in Zeeuws-Vlaanderen. Het is prachtig weer, en de omgeving is heel mooi. Geen ruilverkaveling geweest hier, tenminste niet zoals in Nederland. Daarna fietsen we langs Het Zwin naar Knokke, waar we lunchen. Laura omelet en ik garnalenkroketten met kersensap, en allebei friet erbij. Na de lunch fietsen we richting Ramskapelle, een stukje langs de Leopoldvaart, en dan over de Ronselarestraat terug naar Brugge. Er staat veel wind. Kort voordat we thuis zijn vragen we nog om kraanwater bij een huis naast een weiland met wallabi's. We zijn om kwart over vijf weer thuis. Laura gaat wat lezen in bed en ik computer en slaap. 's Avonds eet ik paling in het groen en Laura niet meer dan een paar happen spaghetti omdat ze doodmoe is. We gaan weer terug naar het huisje en vallen als een blok in slaap.

langs de Damse Vaart

Twee Belgische paarden.

bijna thuis

Bijna thuis.

Op maandag lunchen we in een tearoom met koffie en taartjes. We bezoeken het chocolademuseum, dat best leuk is. Daarna zitten we in een Ierse pub, Laura met whiskey en ik Guinness. In de namiddag gaan we naar bierrestaurant Den Dijver, waar we gereserveerd hebben. Bij elke gang is een bijpassend biertje. Laura voert me garnalen van het voorgerecht. Zij heeft zelf wildpaté vooraf. Ik eet grietbot en Laura everzwijn. We eten kaas toe.

een boom langs de kade

Een boom langs de kade.

gevels

Gevels tegen een rode lucht, als we laat 's avonds teruglopen.

Dinsdag staat Laura vroeg op. Ik slaap uit. We lopen naar de Markt en bezoeken de Salvador Dali-tentoonstelling. We lunchen op de Markt met omelet. Daarna gaan we naar het brouwerijmuseum De Halve Maan, maar daar is het veel te druk en niet leuk. Wel zitten we fijn op het pleintje vlakbij een Brugse Zot te drinken. Daarna lopen we naar huis en betalen onze huisbaas. Tegen zevenen gaan we naar restaurant Aneth. Het ligt vlak buiten het centrum en is een verbouwde dokterspraktijk. Daar eten we oesters vooraf, eekhoorntjesbrood bij de tarbot, en toe een bananenravioli. Bij de koffie vele verschillende truffels, ijs en meer. Jummie.

in het Salvador Dali-museum

In het Salvador Dali-museum.

Brugge bij zonsondergang

Brugge bij zonsondergang.

Laura

Laura.

naar het begin van de bladzijde